Arienn.cz

Psychologické články pro rozvoj a životní naplnění

Co dělat v těžkých životních situacích

pink-sand-dunes-65310_960_720Každý člověk se někdy ocitne v opravdu tíživé životní situaci. Ať už je zapříčiněná čímkoliv, symptomy jsou si velmi podobné. Pocit, že nejbližší budoucnost je jen a jen černá. Nechuť k životu, narůstající deprese. Život nám ale přináší jen ty věci, které můžeme zvládnout, ať už jsou jakkoliv těžké. I v té nejhorší chvíli může v sobě člověk najít velké rezervy energie, o kterých dřív neměl ani tušení. Možná, že v tu nejhorší chvíli se objevují jen a jen černé myšlenky a nějaké smysluplné řešení je v nedohlednu. Ale s odstupem času se překonané minulé problémy jeví jako velké životní zkušenosti, ze kterých můžeme čerpat další sílu. Jde tedy jen o to, překlenout to děsivé období a počkat, až špatné věci odejdou. Jak si to čekání usnadnit a zkrátit?

Donutit se následovat svou denní rutinu

Když má člověk pocit, že už neví, jak dál, často se vykašle úplně na všechno – i na věci, které byly dříve součástí jeho běžného života. Tím však dává sám sobě najevo, že to vzdává a odmítá situaci jakkoliv řešit. Pak je smutný nejen z daného problému, ale i z vlastní bezmocnosti, čímž si působí další depresivní stavy. Dostane se tak do začarovaného kruhu, ze kterého se uniká jen velmi těžko. Čím déle v tom kruhu setrvá, tím hůře pak „najede“ zpět na svůj normální životní styl. Jediné řešení je prostě se donutit. Ráno vstát v obvyklou dobu, umýt se, nasnídat se, jít ven a dělat to, co jsme si naplánovali. Je to sice velmi těžké, ale ne nesplnitelné. K zvládnutí tohoto kroku by mohl pomoci i tento článek, který řeší problém motivace k běžným, denním úkonům. Všechny maličkosti, včetně vyčištění zubů a obléknutí se, dělá člověk sám pro sebe. A když si na tom dá záležet a snaží se občas udělat i něco navíc (zacvičit si, jít do přírody,…), dává si tak najevo, že se má rád. A sebeláska je něco, co ani v těch nejtěžších chvílích nesmíme ztratit, protože si ve výsledku nejlépe pomůžeme my sami.

Nezapomínat na fyzický pohyb

To, jakým způsobem pohyb vyplavuje endorfiny, se snad už ani nemusí připomínat. Kromě povzbuzení nálady má však ještě další ozdravné funkce: především vyčistí hlavu, zažene chmurné myšlenky a pomůže tvorbě nových, optimističtějších nápadů. Díky sportu (či alespoň lehčímu, třeba meditačnímu cvičení) se lze na problém podívat realističtěji a konstruktivněji. Při pravidelném pohybu se bude tento stav prohlubovat a prodlužovat, až nakonec onen problém ztratí svou děsivou, paralyzující moc. A jak se k pohybu donutit, když jsou i jednoduché rutinní aktivity tak těžké? Stejně jako při každém jiném těžkém úkolu, i tady se osvědčuje metoda rozkládání činnosti na dílčí, drobné cíle. Například když chcete jít běhat ven, nejprve si dejte za cíl vstát, pak se obléknout, obout, zavázat si tkaničky a nakonec vyjít ven. Když už budete stát před domem v teniskách a ucítíte čerstvý vzduch, mnohem pravděpodobněji se opravdu rozeběhnete, než abyste se vraceli zpátky. Stejně jako u předchozího bodu: mějte na paměti, že tohle také děláte jen a jen pro sebe.

Nepotlačovat svoje emoce

Naopak – snažit se je prožít a zpracovat. K tomu může pomoci i tvůrčí činnost, jako například malování, psaní nebo tvorba dekorací do domácnosti. Výborným pomocníkem je deník, jelikož slouží jako takový katalyzátor emocí. Díky němu si člověk snadněji uvědomí, co cítí, napadnou ho činnosti, které by mohl dělat, a navíc se k zápiskům může vrátit v budoucnu, pokud bude třeba. Extrovertnějším povahám je nejspíš příjemnější promluvit si o svých pocitech s blízkým člověkem nebo se skupinou přátel. V každém případě je velmi škodlivé v sobě negativní pocity dusit, protože pak by v krátké budoucnosti musel přijít bod zlomu a vše nakumulované by se vyplavilo napovrch, jako když vybouchne dlouho doutnající sopka. Je bolestné cítit smutek a zklamání každým dnem, jako by to snad ani nemělo konce. Ale je to právě bolest, která nás motivuje k uzdravení a díky níž jsme pak nakonec zase o něco silnější než dřív.

Udělat si radost bez pocitu viny

Každý potřebuje čas od času udělat něco pro radost. Podívat se na oblíbený film, jít do divadla, koupit si něco nového. Setkat se s kamarády, jít na výlet, udělat si hezký večer s knížkou a čajem. Cokoliv, na co má zrovna chuť. U některých lidí, kteří prožívají těžké životní situace, je extrémně těžké dělat něco příjemného, jelikož prožívají silný pocit viny. Vždy, když na chvíli na problém zapomenou a cítí se alespoň trochu šťastní, hned si vzpomenou na všechno utrpení a vyčítají si, že se usmívají, místo aby se dál trápili. Avšak skutečnost, že se dovedou pousmát, udělat si radost a na chvíli na vše zapomenout, je součástí ozdravného procesu. Uzdravuje se tak nejen mysl, která přirozeně nechce setrvávat ve stavu smutku, ale i problém sám. S každým dalším úsměvem ztrácí problém svou sílu a časem se zdá být zvládnutelnější. Pokud se do toho navíc zamíchá fakt, že naše myšlení ovlivňuje náš život, pak dává ještě větší smysl nechat prostor i tomu hezkému a ne se jen trápit. Člověk by se nikdy neměl cítit vinen za úsměv, za radost a za hezké myšlenky. Smutek a trápení nikomu nepomůže a nic nevyřeší.

V životě platí jedno velké pravidlo, že všechno má svoje řešení. I ta nejtěžší situace na světě jde nějak vyřešit. Mnoho lidí se již ocitlo na hranici svých sil. A mnoho jich to překonalo. Nejdůležitější ze všeho je se nevzdávat. Povzbudit se. Uvědomit si, že stejně, jako jste se dostali do problému, se můžete dostat i ven. Opravdu neexistuje nic, co by nešlo překonat. Musíte jen sebrat sílu, odvahu a žít dál.


arienn.cz

 

Další Článek

Předchozí Článek

Zanechte komentář

© 2017 Arienn.cz