Jednoduchá metoda, jak se zbavit deprese

rozchodte svoji depresiExistuje poměrně jednoduchá metoda, díky které se můžete sami zbavit psychických problémů, zmírnit svůj stres a dokonce i vyléčit nejrůznější traumata. A to tak, že se půjdete ven projít a přitom provedete sérii mentálních cvičení zaměřených na konkrétní problém. Zní to možná jako sci-fi, ale pravdou je, že se tato technika považuje za všeobecně uznávanou a rozšířenou. Jediné, co k tomu potřebujete, je vaše vůle a pohodlné boty. Pak už jen sledujte pět níže popsaných fází a funkčnost můžete posoudit sami. A pamatujte, že vyjít ven (nejlépe do přírody) je stejně to nejzdravější, co pro sebe můžete udělat, ať už tam jdete za jakýmkoliv účelem.

Fáze první: Uvědomte si, co vlastně chcete řešit
Než půjdete na procházku, uvědomte si, které nevyřešené problémy vás stále tíží. Může to být nějaké trauma z dětství, neutišená bolest, nevybouřená zlost, pocit trapnosti nebo dřívější problémy týkající se mezilidských vztahů, které již z nějakého důvodu nemůžete řešit s daným člověkem. Není stanoven žádný postup, jak tento problém konkrétně uchopit. Stačí se nad ním zamyslet, vizualizovat si ho, vzpomenout si na pocit, který je s ním spojen a udržet tuto myšlenku, zatímco vyrazíte ven.

Fáze druhá: Zasaďte problém do kontextu
Vzpomeňte si na všechny okolnosti vašeho problému. Představte si, co přesně k němu vedlo a jaká konkrétní věc vám ublížila. Například můžete cítit, že se na vás někdo dopustil velké křivdy nebo jste prožili nevysvětlitelnou nespravedlnost. Položte si otázku: Proč se to stalo? A snažte se najít co nejlepší odpověď. Představte si, že celou událost vyprávíte sami sobě jako příběh. Odříkejte si ho v duchu, naprosto upřímně, tak jak se stal z vašeho pohledu. Uvědomte si, že jste sami před sebou v bezpečném prostoru a nemusíte nic skrývat ani se obhajovat. Teď zkuste daný příběh shrnout pouze jednou větou. Všimněte si vašich pocitů, jejich intenzity a síly. Jste smutní? Vyčerpaní? Jak moc? Zkuste co nejlépe definovat pocit, který ve vás ta skutečnost vyvolává a ohodnoťte jeho intenzitu (k tomu můžete použít například číselnou škálu od jedné do sta).

Fáze třetí: Rozchoďte to
Vyberte si nějakou příjemnou trasu pro procházku, nejlépe o něco delší (například dva nebo tři kilometry), abyste měli dostatek času a prostoru. Není důležité najít prostředí, kde vás nebude vůbec nic rušit, pokud nemáte zrovna možnost vyrazit do přírody, vůbec to nevadí. Důležité je hlavně to, abyste si během chůze stále dokázali udržet ten samý pocit. Pokud se vaše pozornost rozptýlí, vraťte se myšlenkami zpět k problému a znovu si pocit vybavte. Relaxujte chůzí a snažte se motivovat tím, že takto se nepříjemného problému zbavíte.

Fáze čtvrtá: Všimněte si změny
Zatímco znovu a znovu prožíváte svůj pocit, všimněte si změn ve vaší mysli. Postupně získáváte jiný přístup k celé události a jejím okolnostem. Většinou si lidé v takové chvíli náhle všimnou, že problém začíná blednout a rozkládá se na malé kousky, které pak mohou nechat za sebou.
Když nastane tato pozitivní změna, změní se i prožívané emoce. Samozřejmě si danou událost budete stále pamatovat, ale získáte k ní jiný přístup a budete se jinak cítit. Uvědomíte si, že místo toho abyste se zabývali tím, jak to bolelo a bylo to nepříjemné, začnete vše vnímat jako lekci, která vás posunula vpřed, přestože byla velmi náročná. Bolest prožívaná v přítomnosti se promění v minulou zkušenost. Poté, co tato změna ve vaší mysli nastane, zeptejte se sami sebe, co zůstalo ve vaší paměti teď. Pokud vše proběhlo tak, jak má, příběh, který jste si předtím vyprávěli, začne být zdravější, věcnější a užitečnější.

Fáze pátá: Zafixujte si to
Když se vám v hlavě zformuje nový příběh, zkontrolujte, jestli je v paměti dobře upevněn. Pomalu si ho několikrát zrekapitulujte a všimněte si, jaké emoce s ním máte spojeny teď. Zkuste si uvědomit konkrétní změny, které ve vašem vnímání nastaly. V čem nyní spatřujete užitek dané události? Pokud máte tendenci vracet se k původnímu, negativnímu stanovisku, představte si, jak příběh vyprávíte někomu jinému. Když se vrátíte domů, můžete vše sepsat nebo si jen sami sednout do tichého místa a říct si ho nahlas. To pomůže vaší novou verzi zcela ukotvit a zafixovat v mysli, takže zcela nahradí původní verzi a do budoucna vás již nebude trápit.

Na závěr by bylo dobré se zmínit, jak je možné, že tato metoda funguje. Vysvětlení je velmi jednoduché. Díky procházce se vyplaví endorfiny, které pozmění vaše vnímání tak, že uvidíte věci v lepším světle. Když si budete událost představovat v takovémto rozpoložení, její negace, která vás doposud ovlivňovala, slábne a začnete si uvědomovat její skutečnou podstatu. Nejlepším lékařem je navíc vaše vůle ke změně a chuť něco se sebou dělat.


arienn.cz
photo credit: Walk Into The Sunset I via photopin (license)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.